torstai 9. elokuuta 2012

Pyörä sai pilkut!


Sain nykyisen pyöräni joskus kahdeksan vuotta sitten vaihtokauppana. Se on toiminut oikein moitteettomasti ja koska siinä on parikymmentä vaihdetta, eivät polveni valita mäissä. Pyörässä ei siis ole ollut mitään vikaa, se on vain ollut todella tylsän näköinen. Lepuuteltuani aivojani kesälomalla yhtäkkiä tajusin, että voisin tehdä asialle jotain: voisin maalata pyöräni juuri sellaiseksi kuin haluan! Homma vei noin tunnin kolmena iltana ja tarvikkeet maksoivat noin 40 € (maaleja ja tärpättiä jäi vielä runsaasti jäljelle).

Scott Jelly: tylsä ja laiskanpulskealle omistajalleen liian sporttinen.
 

Pyörän maalaamista varten tarvitset hiekkapaperia, ruosteenestopohjamaalia (esim. Tikkurila Rostex), metallipinnalle soveltuvaa maalia (minä käytin Tikkurilan Unica-ulkokalustemaalia mustana ja valkoisena), sekoitustikun sekä pensselin / pensseleitä. Pilkkuja varten käytin leimasimena korvatulppaa. Koska asun kerrostalossa vuorasin olohuoneen nurkan sanomalehdellä ja kannoin pyöräni sisälle. Parhaiten homma hoituisi autotallissa, vajassa tms., mutta onnistui se näinkin.


Aivan ensimmäiseksi irroitin pyörän lukon kannattimen. Jos rungossa on pullotelineitä tai muita helposti irroitettavia osia, ruuvaa ne irti niin pääset maalatessa helpommalla. Sitten pyörä kannattaa pestä ja kuivata. Seuraavaksi alkaa hiominen! Hio maalattavien osien pinta rikki hiekkapaperilla, ja pyyhi lakkapöly kostealla pyyhkeellä.


Sitten maalaamaan! Jos haluat olla oikein tarkka, voit suojata muut osat maalarinteipillä, mutta mahdolliset virhesutaisut voi myös poistaa tärpätillä jälkeenpäin. Ensin kerros pohjamaalia. Tässä vaiheessa on turha kauheasti skarpata maalijäljen suhteen, kunhan pohjamaali suunnilleen peittää maalattavat osat edes melko tasaisesti. Anna pohjamaalin kuivua ohjeiden mukaan.


Päälle valitsemasi värit! Minä sudin Jellyyni kaksi kerrosta mustaa ja annoin maalin kuivua yön yli.


Pilkkuja varten otin maalipurkin sisäkannelle hieman maalia ja dippasin siihen korvatulpan litteän pään. Sitten leimailin sillä pyörääni. Maalia ei kannata ottaa kerralla paljoa, sillä se valuu helposti. Itse dippasin leimasimeni jokaista pilkkua varten uudelleen.


Lopuksi kävin läpi luomukseni. Poistin viimeiset maalisotkut tärpätillä ja viimeistelin maalijäljen pensselillä. Kun pyörä oli kuivunut, ruuvasin lukkotelineen paikoilleen. Eikö siitä tullutkin hieno! Muutamassa illassa pyöräni on kuin uusi, ja muutamalla kympillä! Mitäs sitten maalaisi...


My bike is eight years old, I got it in a switch so I never got to choose the kind of bike I wanted. The thing is, this has been a really good bike, it's just a bit booring looking. So I decided to give it a make-over. I washed it, sanded it down, wiped dawn the dust and the painted it first with a rust-proof primer and then two coats of black. I topped it off with polkadots that I stamped on with an earplug. Isn't it cool? I'm really happy with the outcome! This was such a fun project that I now have an itch to paint something else...

-ioanna-


2 kommenttia:

  1. Hei! Onko maalaus kestänyt käytössä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei vaan! Pyörä oli kovassa käytössä aina marraskuun lumettomiin päiviin saakka ja ainakin toistaiseksi maali on pysynyt hyvin paikoillaan sateista, liasta ja pakkasistakin huolimatta. Mitään suurempaa pesua en ole pyörälleni tehnyt, mutta kevyet pyyhkimiset eivät ainakaan ole aiheuttaneet mitään jälkiä. Suosittelen! -ioanna-

      Poista